Van Irkutsk tot aan Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Nathalie&David Rosbergen-Van Panhuys - WaarBenJij.nu Van Irkutsk tot aan Beijing - Reisverslag uit Beijing, China van Nathalie&David Rosbergen-Van Panhuys - WaarBenJij.nu

Van Irkutsk tot aan Beijing

Door: Nathalie

Blijf op de hoogte en volg Nathalie&David

30 Augustus 2014 | China, Beijing

Hallo allemaal,

Deze keer een bericht vanuit China, om precies te zijn vanuit Peking (Beijing). Je weet wel van die heerlijke, gelakte Peking eend.

Maar eerst even terug naar Irkutsk. Een stad in Siberië die veel historie kent en waar we in één dag de hele toeristische tour hebben gedaan.
We komen op bruggen langs het water veel bruidsstellen tegen, die foto's aan het maken zijn.
Vaak staat de familie wat verder met bubbels en drinken uit plastic bekers of soms gewoon uit de fles. Van je familie moet je het hebben zeggen ze toch?!

De volgende dag beginnen we aan het traject Irkutsk - Ulaanbaatar (Mongolië). Een stuk van bijna 24 uur. We zitten in een vierpersoonscoupé met een jong stel uit Roemenië. Ze blijken goed Engels te praten, joepie we kunnen communiceren. We hebben geluk gehad dat we het eerste traject een nieuwe trein hadden. Daar is in deze trein geen sprake van. De trein is een Chinese trein en is errug gedateerd, daarnaast zie ik geen stofzuiger langs komen. Zoals we dat gewend waren in de eerste trein.. Dat belooft wat denken we..
's Ochtends komen we om 6.30 uur aan in Ulaanbaatar de hoofdstad van Mongolië. Ze waarschuwen ons voor zakkenrollers, maar ik denk dat die nog op één oor liggen in deze vroegte.

Het Mongoolse ontbijt staat al voor ons klaar en na een heerlijk gevulde maag rijden we ongeveer een uur door de hoogvlaktes en komen aan bij ons kamp.
We slapen in een gertent waar Nomaden ook in slapen. Het is heel erg kleurrijk van binnen en een kachel in het midden. Die blijken we 's avonds hard nodig te hebben, want het is dan tussen de 5 en 7 graden.
We maken overdag prachtige wandeltochten door de bergen en het lijkt gewoon alsof je alleen op de wereld bent. Geweldig zeg met deze uitzichten en goed gezelschap :-)

Ook wel heel bijzonder om in deze setting je verjaardag te vieren.. M'n schatje is 33 jaar geworden. Een goede leeftijd om hem eens te verrassen om 00.00 uur. Het hele gerkamp zat in het complot en heb ik dan ook gevraagd om, om middernacht te komen zingen in de tent. Via een Nederlander die bekende had in Mongolië heb ik een taart geregeld met een paar flessen bubbels. De beste man heeft ongeveer 100 km af moeten leggen om dit allemaal te kunnen regelen. Hij dacht zelfs aan een feestmuts. David had niks door en lag al te slapen. Hij had dus ECHT verwacht dat ik z'n verjaardag pas de volgende dag ging vieren. Missie geslaagd dus ;-)

Na de prachtige natuur de drukke stad in van Ulaanbaatar. Wat highlights bezocht en 's avonds naar het theater. Hier maakten we kennis met de verschillende muziek en dans van Mongolië. Zowel hoge- als lage keelzang en een orkest. Erg leuk om mee te maken.

De volgende ochtend gaat onze reis weer verder, ja het laatste stuk naar Beijing :-)
De reis start om 7.15 uur en komen dr volgende dag aan om 11.40 uur in China. Bij een grensovergang hebben we iedere keer een lange stop. Er moeten allerlei formulieren ingevuld worden en paspoorten/visa worden gecheckt. Het is een hele happening. Je baggage wordt gecheckt en ze kijken in elk hoekje en gaatje of er geen mensen verstopt zitten in je cabine of je niks anders mee smokkelt. Dit gebeurt uiteraard in de hele trein die 15 wagons telt met ieder 8 coupés met daarin 4 mensen. Daarom ook zo'n lange stop. Voor de grensovergang met Mongolië en China hebben we nog een dingetje.. Het onderstel van de trein moet verwisseld worden, want de Chinezen hebben een ander spoor. Serieus wie verzint dat?
De stop duurt 4,5 uur, het is 's avonds laat dus we besluiten te gaan slapen.. Één voor één wordt de wagon opgetild en krijgen we een ander onderstel... Tjoekatjoekatuutuut! Op naar China.

Om 13 uur zetten we voet op Chinese bodem. Na een redelijk bewogen nachtje doen we even rustig aan ;-)

We zitten midden in het centrum van Beijing en het is hier gekkenhuis. De populatie telt 20 miljoen mensen in één stad.. WOW!! We verblijven drie dagen in Beijing en hebben gelukkig een tweedaagse tour geboekt vanuit Nederland om alle highlights te zien.

Volgende keer een uitgebreid verslag van China...

Kan iemand even laten weten of dit verslag ook op Facebook komt?
In China zijn dit soort sites afgeschermd!

Liefs N&D

• 30 Augustus 2014 - 14:00

Larissa:

Super Naatje! Leuk om weer een verslag te lezen van jullie avontuur!!
    Zo lijkt t net of ik er een beetje bij ben (geweest) haha ;)

Xxxx

(Ik heb t nog gecheckt voor je maar het verslag zie ik niet op Facebook staan)

• 30 Augustus 2014 - 15:37

Remco:

Fijn hoor de mooie verhalen. Woorden komen waarschijnlijk niet eens in de buurt van wat jullie allemaal meemaken en waarnemen. Goeie actie overigens om in the middle of nowhere een taart en flessen bubbles te organiseren ;-) Thanks, reizen zo inderdaad een (heeeel) klein beetje mee.... En nee, niets op FB en ook geen mail dat er iets gepost is. x

• 26 September 2014 - 18:18

Gijs Versluys:

Hallo daar aan het andere einde van onze aardbol. Als ik het goed begrijp kan ik jullie zien en horen als ik een gat in de grond boor. Dat is een leuk idee. Als Guusje vandaag komt zal ik voorstellen dat te gaan doen; ik hoop dat het gat niet te ver van waar jullie zijn naar boven komt anders is alles voor niks. Het is maar goed dat jullie hoog en droog in het noorden reizen want in het middenoosten is het een zootje en gaan ze (westen en oosten) elkaar weer te lijf. Niet leuk.
    Fijn dat jullie de verjaardag van David hebben kunnen vieren. Ze zeggen dat je dan ook weer wijzer wordt: ik ben benieuwd! (bij mij werkte dat anders, maar dat vertel ik nog wel eens!).

• 01 Oktober 2014 - 10:46

Bea Wouters:

Hoi Nathalie,

Geweldig om je verhaal te lezen!!
    Moet voor jullie helemaal te gek zijn om het allemaal live mee te maken.
    Geniet er nog van en ik blijf jullie verhalen volgen...SUPER.

Grtjs Bea